Sprog og bevægelse

Fakta-bevægelse

Hvad har bevægelse og motorik med sprog at gøre? "Alt!" fristes vi til at svare. Det er selvfølgelig en overdrivelse, men der er en klar sammenhæng mellem den kognitive og den motoriske udvikling hos et barn.

Sprogudvikling er en konstant læreproces, hvor barnet hele tiden optager ny viden om sproget gennem de erfaringer, det gør sig i omverden. Erfaring med sprog kommer ikke kun ind gennem ørerne. For små børn er det vigtigt at de får lov både både at røre, gøre, smage og høre, når de skal tilegne sig sprog. 

Børn lærer også ved at "gøre" og "røre"
Nogle børn lærer bedst, hvis de får lov at røre ved og mærke ting, mens andre børn måske har brug for at ”gøre” de ting, de lærer. Det kan være, at man først rigtig forstår, hvad en hund er, når man har stået på alle fire og sagt VOV.

Derfor er bevægelse en vigtig del af sprogtilegnelse hos børn. Det er i det hele taget en vigtig del af læring. Så jo mere, vi kan inddrage krop og bevægelse i leg og i læring, jo mere helstøbt og velforankret viden får vi bygget op i vores børn.

Få bevægelse i sproget

  • Dans mens I synger 
  • Gør de ting, I læser om – hvis der er én, der hopper i historien, så hop med 
  • Opfør bogen som teater, efter I har læst
  • Tag på tur i skoven – saml blade og klatr i træer 
  • Tag til stranden – skriv og tegn i sandet

 



Sprog&Leg v/Ulla Flye Andersen - Tåstrupvej 44, Selling, 8370 Hadsten - Tlf: 2090 1599 - Mail: sol@sprogogleg.dk - CVR: 28633386