Tidligt skriftsprog

Faktaboks - skrift

Som vi også kalder "tidlig literacy" eller "tidlig læse- og skriveudvikling"!

Mange forbinder stadig det at lære at læse og skrive med noget, der foregår i skolen. Det er også her, vi får de formelle færdigheder på plads, men der er intet til hindring for, at vi kan introducere helt små børn for det skrevne sprog sammen med det talte.

Det talte sprog er usynligt, så når vi retter børns opmærksomhed mod skrift, så oplever de, at ord kan blive synlige. De får dermed forståelse for, hvordan man kan bruge det skrevne sprog, på samme måde som de lærer om talens brug, når man snakker med dem.

Skriften gør talen og tanken mere konkret. Det er faktisk ikke mere vanskeligt eller abstrakt for børn at koble det skrevne ord KO med billedet af en ko, end det er at forbinde dette dyr med lydbilledet KO. Det hjælper tværtimod børnene at få en oplevelse af, hvordan sproget hænger sammen. 

At arbejde aktivt med det skrevne sprog sammen med børn på 1-6 år handler altså ikke om formel bogstavlæring, men om at stimulere skrift gennem andre aktiviteter. Skriftsproget skal ganske enkelt leges ind. Denne leg skal altid foregå på barnets præmisser og indgå lige så naturligt i dagligdagen som det talte sprog med afsæt i barnets oplevelser og kontekst. 

Emergent literacy er et samlet begreb, der bruges til at forklare det lille barns "viden" om læsning og skrivning, før det formelt lærer at skrive og skrive ord - og uden at barnet kan gøre rede for, hvad det er ved at lære. 


Kom godt igang med tidligt skriftsprog

  • Gør barnet opmærksom på det skrevne sprog ved at pege på ord, fx når I læser eller på ting, I støder på (Netto, McDonalds, Arla, Lego)
  • Inviter barnet til at legelæse og eksperimentere med læseretning 
  • Skriv/sæt ord på legetøj og hverdagsting , fx med mærkater.
  • Lad barnet legeskrive sit navn eller ord, der optager det, på tegninger eller ordkort.
  • Gør opmærksom på når du selv skriver og læser.
  • Når I læser, så snak om korte og lange ord i teksten.
  • Lad barnet skrive navne på feriesedler, lave indkøbssedler og finde navne på afkrydsningslister.
  • Tal om bogstavernes form og lyd
  • Spil spil hvor ord, tekst og billeder hænger naturligt sammen - fx vendespil med både billed og skrift
  • Skriv postkort til daginstitutionen, når barnet er på ferie. Læs efterfølgende kortene op sammen med børnene.
  • Lad børnene skrive ingredienserne ned, når I bager, så de kan holde styr på, om alt er kommet i skålen eller købt ind.
  • Anerkend alle barnets eksperimenter med at skrive UDEN AT RETTE.

Du kan også bestille materialer til leg med skriftsprog i shoppen og nederst her på siden.

STUDIETUR: Vi samarbejder med Porskjær Børnehave, der gennem mere end 10 år har arbejdet målrettet med tidligt skriftsprog efter besøg i Öjaby, Sverige. Vi kan tilrettelægge en dag med besøg i institutionen og efterfølgende fagligt foredrag om arbejdet med den tidlige læse- og skriveudvikling. Læs mere om studieturen   


Herunder kan du finde supplerende materialer, som du frit kan downloade:

  • Sprog&Legs artikel i magasinet Børns hverdag, januar 2015: "At skrive er at lege"
  • Milepæle for tidlig læseudvikling - fra 6-36 mdr
  • Justins "10 bud" på et godt fysisk sprogmiljø, hvis I vil understøtte tidlig læsning og skrift
  • Tips til forældreinddragelse


Supplerende materiale



Tabel Liste

Sorter faldende

9 vare(r)

Tabel Liste

Sorter faldende

9 vare(r)

Sprog&Leg v/Ulla Flye Andersen - Tåstrupvej 44, Selling, 8370 Hadsten - Tlf: 2090 1599 - Mail: sol@sprogogleg.dk - CVR: 28633386