Flersprogethed

Flersprogethed

Børn, som i det daglige møder to eller flere sprog, betragtes som tosprogede eller mere korrekt flersprogede, da mange børn vokser op som tre- eller firesprogede.

Der er forskellige former for flersprogethed ... vi taler således om: 

Successivt flersproget = Børn der først lærer et modersmål og senere skal tilegne sig et eller flere sprog

Simultant flersproget = Børn som lærer to eller flere fra fødslen


Et flersproget barn har generelt ikke større sproglige udfordringer end et etsproget barn, men det kan, ligesom et etsproget barn, have sproglige udfordringer, fordi det af forskellige årsager ikke er i trivsel (pga traumer hos barnet eller i familien) har problemer med hørelsen, eller inden for de sociale og kognitive områder.

I denne sektion kigger vi dels på flersprogethed som vilkår for nogle børns sprogtilegnelse og på de begreber, vi bruger inden for flersprogethed, og del på de sproglige udfordringer, flersprogede børn kan opleve samt forskellige indsatser i praksis. 

Læs mere om Flersprogethed (kun for medlemmer)

Relevante materialer

flersprogede-born

Links

Materialer til download

Vis som Gitter Liste

1 vare

pr. side
Faldende orden
  1. Sprogkuffert: Velkommen
    2.396,00 kr 1.896,00 kr
    ekskl. moms
Vis som Gitter Liste

1 vare

pr. side
Faldende orden