Artikler
- Forsiden
- Om Sprog&Leg
- Artikler
Artikler
Her finder du nogle af vores længere faglige artikler og debatindlæg, der har været udgivet i nyhedsbreve eller medier.
Så vigtig er turtagning
Oversat af Anne Lindhard efter aftale med The Hanen Centre
Det kan virke som en lille ting at have en samtale med et barn, hvor I skiftes til at tale, men når det handler om at hjælpe barnet til at udvikle sprog, er det den slags samtaler, der gør den helt store forskel.
Du kan læse hele artiklen her:
Læs videre (PDF - for medlemmer) ...
Forælder-faktoren
Af Anne Lindhard
Uanset hvilken baggrund forældre har, så er deres engagement i deres barns læring og sproglige udvikling af uvurderlig betydning. Det viser meget af den forskning, der er kommet frem i de seneste år...
Læs videre (for medlemmer) ...
Lær sprog og elsk det
Af Anne Lindhard
Sprog&Leg har været både værter for og på skolebænken for at tage ved lære af The Hanen Centre og programmet "Learning Language and Loving It"TM. Det blev til fire sjove, intense og lærerige dage, hvor vi fik understreget nogle centrale pointer i vores viden om børns sprog ... og, ikke mindst, tilsat nye, brugbare begreber og værktøjer.
Læs videre (for medlemmer) ...
Skadelig læring i vuggestuen?
Af Anne Lindhard
Tager børn skade af tal og bogstaver? Eller tager de skade af pres og misforståelse? Tidlig literacy og tidlig numeracy i vuggestue-alderen bringer sindene i kog, men i vores øjne er der tale om gode nyheder, hvis legen og relationen bliver afsæt for læringen.
Læs videre (for medlemmer) ...
Børneyoga, leg og sprog
Af Anne Lindhard
Lige nu er yoga og mindfulness til børn en trend i rivende udvikling i Danmark. Nye kurser, bøger og materialer dukker hele tiden op i rækken af tilbud, der skal hjælpe forældre og fagfolk i gang med at dyrke yoga med børn.... Og børn kan med stor fordel præsenteres for både den fysiske og mentale dimension af yoga og mindfulness.
Læs videre (for medlemmer) ...
Sprogvurdering ... og hvad så?
Af Anne Lindhard
I kølvandet på Regeringens udmelding i sidste uge, hvor den bl.a. forslår genindførsel af den obligatoriske sprogvurdering af 3-årige, giver det endnu mere mening, at vi allerede havde planlagt at lave et lille skriv til jer om indholdet af en sprogvurdering, og hvordan den kan omsættes til en målrettet indsats.
Læs videre (for medlemmer) ...
Leg eller læring – behøver vi at vælge?
Af Anne Lindhard
Nogle forskere argumenterer for tidligere skolegang og målstyret læring i daginstitutioner. Andre taler den frie legs sag. Skyttegravene er dybe og deres forkæmpere overbevisende, men hvis vi formår at balancere på den gyldne middelvej, tyder alt på, at vi giver vores børn den bedste sprogstart i livet...
Læs videre (for medlemmer) ...
Højtlæsning og mental robusthed
Af Anne Lindhard
Vidste du, at børn bliver mentalt robuste af højtlæsning? Vi er helt klar over at HØJTLÆSNING er GODT for børns sprog! Men vi blev simpelthen så glade her i weekenden, da vi – i en artikel i Politiken lørdag d. 10. januar – kunne læse, at nyeste forskning nu peger på, at højtlæsning ikke alene er godt for børns sprogudvikling, men også helt fundamentalt styrker deres mentale robusthed...
Læs videre (for medlemmer) ...
Kvalitet i samtalen styrker sprogtilegnelsen
Af Anne Lindhard
Nye amerikanske undersøgelser viser, at det ikke er nok bare at udsætte børn med et svagt ordforråd for flere ord. Det er nemlig ikke antallet af ord, men derimod kvaliteten af samtalen mellem barn og voksen, der gør den store forskel...
Læs videre (for medlemmer) ...
