Artikel: "Der var engang ..." og 9 andre grunde til at læse eventyr med børn
Af Anne Lindhard, Sprog&Leg
Der findes utroligt mange skønne børnebøger fra nutidige forfattere - og mange af dem bliver endda til moderne klassikere, som børnene spørger efter lige så ofte, som vi elsker at læse dem.
Men der er alligevel ældgamle historier, som vi aldrig slipper. Historier som er vævet ind i vores fælles hukommelse, fordi de fleste af os har hørt dem som barn, fortalt af voksne, som selv har hørt dem som børn ... historier som vi kalder eventyr.
Men det er ikke kun for at holde traditionerne hævd, at vi skal give de klassiske eventyr videre til nutidens børn. Der er nemlig ikke uden grund, at eventyr holder stand.
Her kommer 10 gode grunde til, at eventyr kan stimulere børns sprog og læring:
1. Genkendelighed giver ro
Der var engang ... sådan begynder de fleste eventyr, og netop det, at vi med det samme ved, hvad vi kan forvente, er ideelt, når vi har sproget som bagtanke. Eventyr følger en helt fast struktur, så børnene kan slappe af og bruge energi på at lytte til historiens og sprogets nuancer.
2. Kommunikationen fungerer
Først så - og så - og så ... lyder det ofte, når børn giver deres oplevelser mening. De er fødte historiefortællere. Hvis du lytter efter, vil du høre, at børn kommunikerer i historier. Når de hører eventyr, oplever børn, at deres egne oplevelser og strategier for formidling bliver spejlet og bekræftet.
3. Gentagelse fremmer forståelsen
Og så kom den tredje ... efter den første og den anden. Eventyr vrimler med gentagelser, hvor sproget bliver vendt, bøjet og drejet på alle mulige lærerige måder. Bukke Bruserne tripper/trasker/tramper. Den mellemste bjørn i Guldlok er mindre end den største, men større end den lille, som er mindst. Gennem eventyr lytter børnene sig til en bedre forståelse for, hvordan sproget hænger sammen.
4. Svære ord giver flere ord
Grønne sætere, himmelhøje bønnestager, stygge ulve, fæle trolde ...Eventyr er et overflødighedshorn af nye fremmede ord, som kan fylde på børnenes ordforråd, når vi giver os tid til at snakke om deres betydning.
5. Sådan lyder sproget
Trolden brøler, bjørnefar buldrer ... Eventyr byder på mange lejligheder til at udforske sprogets lydside. Vi kan efterligne og gentage, og fordi eventyr er skabt til at blive fortalt, kan vi invitere børnene til at fortælle med med deres egen stemme.
6. Jeg husker, derfor ved jeg
Orden-kaos-orden ... Man mener, at så længe vi har haft sprog, har vi mennesker fortalt historier. Før vi havde skriftsprog, gjorde historiernes struktur dem lette at huske og fortælle videre. Eventyrets struktur (begyndelse-midte-slutning) spejler den måde, vores hjerne forarbejder og lagrer information. Derfor hjælper vi børnene med at bedre at huskedet, de lærer, når vi giver dem sprog gennem eventyr.
7. Kultur er noget, vi giver videre
I et land langt borte ... eventyr er en del af vores fælles kulturarv, som vi endda i mange tilfælde deler på tværs af nutidige landegrænser. De afspejler ofte centrale værdier og normer, som vi kan bringe videre gennem fortælling... og som binder os sammen.
8. Spænding fanger opmærksomheden
I den dybe, mørke skov ... de fleste eventyr er dramatiske, spændende og måske endda lidt uhyggelige. Derfor fanger de børnenes interesse og vækker deres nysgerrighed og lyst til at lytte med.
9. Klare roller og spilleregler
Den gode dronning, den onde heks, den farlige ulv ... i eventyr er vi ikke i tvivl om, hvad der er rigtigt og forkert. Der er sjældent plads til fortolkning på det plan. Eventyr er derfor oplagte til at tale om sociale spilleregler og værdier sammen med børn.
10. Eventyr er eventyrlige
Snip snap snude ... og de levede lykkeligt til deres dages ende. Vi er aldrig i tvivl om, hvornår fortællingen en færdig, og virkeligheden indtræffer. Vi er derfor heller aldrig i tvivl om, at eventyr ikke er virkelige - og netop derfor kan vi leve os ind i deres magi.
Som et gammelt ordsprog hos amerikanske indfødte lyder:
"Fortæl mig fakta, og jeg vil vide ... Fortæl mig sandheden, og jeg vil tro ... Fortæl mig en historie, og den vil leve i mit hjerte for altid."
For at eventyrenes magi kan smitte af på børnenes sprog og læring er det dog helt essentielt, at vi som voksne taler med dem om det, de hører ... og inviterer dem til at lege med fortællingen.