Hvad skal vi med håndskriften, når vi kan swipe? (Artikel)
Af Anne Lindhard
Håndskriften kan forekomme som en unødvendig og gammeldags praksis for børn, der lever i den digitale tidsalder ... men forskning viser, at evnen til at skrive i hånden er en vigtig forudsætning for læring.
Når daginstitutionerne sender børn videre til deres skoleliv, skal det sprogarbejde, der er foregået i dagtilbudene stå sin prøve. Nu skal børnene tilegne sig konkrete læse-, skrive- og regnefærdigheder og vænne sig til skolens krav om opmærksomhed, samarbejde og fordybelse.
Tilbage i børnehaven starter indsatsen måske lige så stille med at gøre næste års skolebørn parate til deres nye læringsliv. Og alt tyder på, at det kan betale sig at tænke skriften ind i legen... selv i vuggestue og dagpleje.
Men ... er håndskrift ikke snart overflødig?
I en tid og en verden, hvor alt handler om at kunne taste, scrolle, swipe, dragge, klikke, osv. for at kunne kommunikere, kan man fristes til at tænke, at håndskriften lige så stille er ved at blive overflødig.
Forskning indikerer imidlertid, at vi risikerer at miste et centralt læringselement, hvis vi i undlader at styrke børns evne til at skrive med blyant i hånden.
Børn lærer ved selv at forme
Adjunkt ved Professionshøjskolen UCC, Louise Rønberg, har undersøgt effekten af undervisning i håndskrift. I et interview foretaget af Nationalt Videncenter for Læsning gør hun rede for de væsentligste grunde til, at vi stadig skal lære børn at skrive i hånden. (Se interviewet her til højre - kilde: Youtube)
De studier, som Louise Rønberg har gennemført, viser bl.a., at børn ...
... bliver hurtigere og bedre til at udtrykke sig skriftligt, når de har lært at skrive i hånden.
... hurtigere tilegner sig bogstavkendskab, da det at forme bogstaverne i hånden ganske enkelt giver bedre læring.
I forhold til især bogstavskendskab, så sikrer kendskab til skriveveje (dvs. hvor starter og slutter et bogstave) også, at det bliver lettere for børnene at kende forskel bå fx "b" og "d". Vi lærer ganske enkelt mere ved selv at forme bogstaverne end ved blot at taste dem.
Tidlig literacy
Betyder det så, at dagtilbudene skal undervise børn i skønskrift? Nej, men det betyder, at et sprogmiljø, der inkluderer skriften som et naturligt element i legen, vil give de kommende skolebørn et langt bedre grundlag for de færdigheder, de skal lære i skolen... for sproget starter fra fødslen, også det på skrift.