Lydlig opmærksomhed (+rim)
- Forsiden
- Om børns sprog
- Børns sprog, leg og læring
- Sproglige udfordringer
- Lydlig opmærksomhed (+rim)
Lydlig opmærksomhed - udfordringer
Milepæle for lydlig opmærksomhed:
2 år Barnet kan skelne enkeltlyde.
3 år Barnet kan eftersige remser (”Nede i fru Hansens kælder …”).
4 år Barnet kan rime selv (”Hvad rimer på stige?” … ”Pige!”).
5 år Barnet kan opdele og sammensætte ord/stavelser (is-bjørn).
6 år Barnet kan opdele og sammensætte enkeltlyde/bogstaver (s-øm).
Et barn, der har udfordringer med lydlig opmærksomhed, har ofte svært ved et eller flere af følgende områder:
- At skelne ord fra hinanden, så deres betydning giver mening.
- At rime og forstå, hvad det vil sige at rime.
- At holde rytmen i en remse og en sang.
- At udpege genstande der rimer – eller finde ord, der ikke rimer blandt flere.
- At høre stavelser – og skille stavelser fra hinanden.
OBS! Børn, der har eller har haft problemer med hørelsen i kortere eller længere tid, kan have udfordringer med at skelne sproglyde. Husk også – at kunne eftersige en remse, er ikke det samme som at kunne rime.
Tips:
Sådan hjælper I barnets lydlige opmærksomhed på vej
- Leg lege, der træner børns evne til at lytte (ikke nødvendigvis til sprog)
- Leg med sproget gennem rim og remser
- Syng sange
- Leg sproglege, hvor barnet skal identificere specifikke lyde i ord
- Lav sjove/vrøvleord ved at bytte kendte lyde i ord ud med nye lyde (fx som i sangen om ”Tre små kinesere”)
- Snak om bogstavernes lyde og evt. om lydrette ord