Af Trine Bluhme, Tale-hørekonsulent i Syddjurs Kommune
Nogle børn har vanskeligheder med at lære at læse, når de kommer i skole, og forinden har de muligvis udvist vanskeligheder med at tilegne sig talesprog og før-skriftlige kompetencer på trods af, at de i øvrigt vurderes til at have gode forudsætninger for læring. Disse børn kan være i risiko for at udvikle dysleksi.
Hvad forstår vi ved dysleksi
Dysleksi, som man tidligere kaldte ordblindhed, er ”markante vanskeligheder ved at lære at læse og skrive, som beror på langsom og upræcis omsætning af bogstaver og bogstavfølger til sproglyde. Ordblinde har særlig svært ved ord, som de ikke har set før” (Elbro, 1992).
Mennesker med dysleksi har vanskeligheder med at koble sproglyde og bogstaver. Disse vanskeligheder skyldes grundlæggende problemer med fonologisk forarbejdning. I skriftsprogstilegnelsen giver det udfordringer med at opdele tale i de enkelte sproglyde og at få enkelte sproglyde til at smelte sammen til stavelser og ord.
Det vurderes, at 8% af børn i skolealderen har dysleksi, men i de første skoleår kan man ikke med sikkerhed afgøre, om et barn har dysleksi.
Der er sammenhæng mellem dysleksi og sprogtilegnelse, og børn, der udvikler dysleksi, har som regel også haft nogle udfordringer i den tidlige tilegnelse af sproget. Det kan have været fonologiske vanskeligheder eller forsinket udvikling af ordforråd og grammatik.
Tidlige tegn på dysleksi
I børnehavealderen er risikofaktorer og tidlige tegn på dysleksi:
Ordblindhed i familien
Sen til at tale
Lærer nye ord langsomt
Bytter rundt på lyde i ord, eller forveksler ord, som lyder næsten ens.
Svært ved at få styr på udtalen af ord med flere konsonanter (fx strømpe, springe, længst)
Svært ved hurtigt at benævne ord
Vanskeligheder med at huske sangtekster og at rime og remse
Lav interesse for bogstaver eller bøger
Det kan vi gøre
Det er især rigtig vigtigt at have fokus på det gode samspil mellem barn og voksen - og støtte forældre i at forstå vigtigheden af deres eget samvær med barnet. Samtidig skal der være fokus på at spørge ind til forældres evt. sproglige vanskeligheder, da der er øget risiko for ordblindhed hos børn af ordblinde forældre.
I børnehaven kan man også arbejde forebyggende ved at styrke børns generelle sprogkompetencer og mere specifikt med at give dem interesse og forståelse for skriftsprog og bøger samt for før-skriftlige færdigheder som stavelsesopdeling, rim, begyndende kendskab til alfabetet og bogstavernes lyde.
Via link her til højre på siden kan du se en film om projektet Sproggaven, hvor man i Fredensborg Kommune har haft fokus på at arbejde med literacy i hverdagen.
Flere tips
Indret de fysiske rammer med skriftsprog, og lad det have en funktion i dagligdagen
Lav pædagogiske aktiviteter, der specifikt understøtter fonologisk opmærksomhed:
Klap stavelser i ord
Find ord der rimer
Snak om bogstaver og bogstavlyde, f.eks. i børnenes navne
Inddrag de børn, der har forældre med læseudfordringer, i ekstra dialogisk læsning, og informer forældrene om, hvordan de kan bruge bøger med deres børn.