Sætningsopbygning
- Forsiden
- Om børns sprog
- Børns sprog, leg og læring
- Sproglige udfordringer
- Sætningsopbygning
Sætningsopbygning - udfordringer
TIPS:
Det helt lille barn:
Tal i hele sætninger, selvom barnet ikke kan svare
Vuggestue-/dagplejebarnet:
Sange, rim og remser – med mange gentagelser, hvor sætningskonstruktionen altid er den samme.
Børnehavebarnet:
Rollelege - frugtbutik: "Jeg vil gerne have 1 banan, og et æble" Spil vendespil "jeg vender en piger, der spiller bold" og billedlotteri "Hvem har......" "Jeg har..... "
Alle børn:
Leg lege, hvor I bruger forholdsord som i, over, på, under, os … fx fugl-fisk-midtimellem
Tal selv og svar i hele sætninger – hvis et barn spørger jer om noget, så svar ikke bare fx ”ja”, ”nej” eller ”i går”, men svar med en sætning: ”Ja, vi var på tur i skoven i går.”
Stil spørgsmål og bed børnene fortælle om deres oplevelser. Vær konkrete – spørg fx ”Hvem legede du med på legepladsen i dag” frem for ”Hvad har du lavet i dag?”
Dialogisk læsning med fokus på samtale.