Inddragelse - lov og logik

Forældreinddragelse - Lov og logik

Der er masser af sund fornuft i at støtte forældrene i at blive aktive medspillere i at styrke barnets læseglæde.

Forældre til børn med sproglige udfordringer har i følge Dagtilbudsloven krav om at blive inddraget i den sprogpædagogiske indsats, men også i den generelle indsats spiller forældrene en vigtig rolle. 


Der findes efterhånden utallige beviser for, at det har stor indflydelse på børns læsekompetencer, at der bliver læst for dem hjemme.

Læs artiklen: Forælder-faktoren 


Her er nogle af de gode grunde til, at vi skal hjælpe forældre i gang med at læse med deres børn ... og, ikke mindst, snakke om det, de læser: 

  • Børns læsevaner i 0-6 års alderen har indflydelse på deres læsning senere i livet
  • Børns tidlige møde med skriftsproget styrker deres læsekompetencer i skolen
  • Læsemiljøet i hjemmet har stor indflydelse på børns læsevaner
  • Samtale om bøger er mindst lige så vigtig som selve læsningen
  • Dansk forskning har vist, at støtte til forældrene ift læsning i hjemmet har en stor effekt - og at den især kommer børn fra udsatte familier til gavn
  • Læsesituationen skaber ikke bare læring, men tryghed og nærvær


Der er mange veje til at støtte forældre i at læse med deres børn - lige fra oplysningskampagner til mere massive tiltag som READ-projektet i Aarhus Kommune.

 

Læs mere om dialogisk læsning 

Læs mere om tidlig indsats

Læs om READ (case)

Børnehavebiblioteker styrker forældreinddragelse

En af de metoder, der har vist sig at være både relativt let at implementere og virkningsfuld, er de såkaldte børnehavebiblioteker, hvor forældre får tilbud om hjemlån af bøger via daginstitutionen.


Læs om vores mini-bibliotek Bogbytteriet

Som opfølgning på Læselystkampagnen, der kørte fra 2003-2007, iværksatte man i 2008 et forsøg med børnehavebiblioteker. I evalueringsrapporten fra 2011 giver 72,3 % af respondenterne udtryk for, at børnehavebiblioteket har haft positive konsekvenser for børnenes sproglige udvikling.

Og 88 % af besvarelserne giver udtryk for, at børnehavebiblioteket har øget børnenes lyst til at få læst højt samt til selv at kigge i bøger og fordybe sig i fortællingerne.
... og der er blot et par af de positive resultater, der fylder rapporten, som du kan finde link til her til højre.

Andre gode tiltag

Til sidst vil vi gerne fremhæve projektet #1000bøger, som kan følges på Facebook og Instagram, og som er et initiativ startet af børnebibliotekar Kathrine Bach Pachniuk for at få fokus på tidlige literacy i hjemmet. 

Kom godt i gang med jeres eget mini-bibliotek

Vis som Gitter Liste

1 vare

pr. side
Faldende orden
Vis som Gitter Liste

1 vare

pr. side
Faldende orden