Der er masser af sund fornuft i at støtte forældrene i at blive aktive medspillere i at styrke barnets læseglæde.
Forældre til børn med sproglige udfordringer har i følge Dagtilbudsloven krav om at blive inddraget i den sprogpædagogiske indsats, men også i den generelle indsats spiller forældrene en vigtig rolle.
Der findes efterhånden utallige beviser for, at det har stor indflydelse på børns læsekompetencer, at der bliver læst for dem hjemme.
Her er nogle af de gode grunde til, at vi skal hjælpe forældre i gang med at læse med deres børn ... og, ikke mindst, snakke om det, de læser:
Børns læsevaner i 0-6 års alderen har indflydelse på deres læsning senere i livet
Børns tidlige møde med skriftsproget styrker deres læsekompetencer i skolen
Læsemiljøet i hjemmet har stor indflydelse på børns læsevaner
Samtale om bøger er mindst lige så vigtig som selve læsningen
Dansk forskning har vist, at støtte til forældrene ift læsning i hjemmet har en stor effekt - og at den især kommer børn fra udsatte familier til gavn
Læsesituationen skaber ikke bare læring, men tryghed og nærvær
Der er mange veje til at støtte forældre i at læse med deres børn - lige fra oplysningskampagner til mere massive tiltag som READ-projektet i Aarhus Kommune.
En af de metoder, der har vist sig at være både relativt let at implementere og virkningsfuld, er de såkaldte børnehavebiblioteker, hvor forældre får tilbud om hjemlån af bøger via daginstitutionen.
Som opfølgning på Læselystkampagnen, der kørte fra 2003-2007, iværksatte man i 2008 et forsøg med børnehavebiblioteker. I evalueringsrapporten fra 2011 giver 72,3 % af respondenterne udtryk for, at børnehavebiblioteket har haft positive konsekvenser for børnenes sproglige udvikling.
Og 88 % af besvarelserne giver udtryk for, at børnehavebiblioteket har øget børnenes lyst til at få læst højt samt til selv at kigge i bøger og fordybe sig i fortællingerne. ... og der er blot et par af de positive resultater, der fylder rapporten, som du kan finde link til her til højre.
Andre gode tiltag
Til sidst vil vi gerne fremhæve projektet #1000bøger, som kan følges på Facebook og Instagram, og som er et initiativ startet af børnebibliotekar Kathrine Bach Pachniuk for at få fokus på tidlige literacy i hjemmet.