Én bog, ét emne, mange ord og endnu mere sprog (artikel)
Når vi arbejder med temaer, giver vi børn mange kroge at hænge sprog og læring på ... og det behøver ikke være svært at komme i gang. Dialogisk læsning 2.0 er tematisk sprogarbejde med en bog som afsæt.
Teamer, emner og læreplanstemaer
Der er mange temaer i spil i sprogarbejdet - og ordet betyder ikke nødvendigvis det samme i forskellige sammenhænge. Så vi vil lige starte med at skille tingene lidt ad.
Tematisk sprogarbejde betyder ganske enkelt, at vi arbejder med sprog inden for et afgrænset tema - eller som vi vil kalde det her - et emne, fx husdyr, venskab, følelser, eller årstider.
Når vi arbejder struktureret tematisk med børn, så kommer vi helt automatisk mange gange omkring de samme ord og begreber - og på mange forskellige måder. Disse gentagelser og konkrete erfaringer styrker børnenes ordforråd og forståelse.
Samtidig opstår der det, vi kalder eksplicit læring, hvor børnene bliver bevidste om, at de lærer nyt og dermed aktivt kan anvende den nye viden og de nye kompetencer i andre sammenhænge.
Når vi arbejder struktureret inden for et emne, så bliver børnene opmærksomme på sproget og på det nye, de lærer.
Du kan læse mere om det fantastiske ved tematisk sprogarbejde og finde et par downloads her:
Det er dog vigtigt ikke at forveksle læreplanstemaerne med "rigtige" temaer, altså emner. Læreplanstemaerne er et helhedsbillede på en række zoner/områder, som er væsentlige for barnets samlede udvikling og læring.
Det betyder, at det ikke giver mening at tilrettelægge et emneforløb baseret på fx "Kommunikation og sprog", "Krop, sanser og bevægelse" eller "Natur, udeliv og Science". Vi kan ganske enkelt ikke adskille sprog fra krop eller krop fra natur eller natur fra kultur osv..
Læreplanstemaerne er grundelementer i alle andre emner, da de er udtryk for barnets samlede læringsområder.
Alle 6 læreplans"temaer" er grundlæggende og kan derfor med fordel indgå som struktur for tilrettelæggelsen af de konkrete emner, I arbejder med. Det kommer vi til om lidt ...
Men først ... hvordan kan vi forvandle en bog til en vifte af emner og omvendt.
Vælg et emne - find en bog
Den mest traditionelle tilgang til tematisk sprogarbejde er, at vi har et emne, som vi gerne vil arbejde med i en given periode. Til dette emne udvælger vi så en række lege, udflugter, sanseoplevelser, sange, spil ... og selvfølgelig bøger til dialogisk læsning.
Ud af disse aktiviteter opstår der en masse sproglige oplevelser og erfaringer, som bl.a. kan understøttes i det fysiske miljø med plakater af fokusord og udstilling af billeder og kreative produkter.
Her kan I finde to eksempler på tematisk sprogarbejde:
Det er struktureret sprogarbejde for fuld udblæsning, og det er den måde, vi typisk udarbejder vores kufferter til tematisk sprogarbejde på... så I ude i praksis umiddelbart kan give jer i kast med sproglegen uden den store planlægning.
Der kan dog sagtens opstå tematisk sprogarbejde ud fra det, I allerede har ved hånden ... og på boghylden.
I kan komme langt ved blot at nærlæse de bøger, I holder allermest af i dagtilbuddet. Mange gode børnebøger er spækket med emner, der kan foldes ud til timevis af leg og læring.
Mis med de blå øjne
Venskab
At være anderledes
Modsætninger
Den sultne larve Aldrigmæt
Vejr og årstider
Madvarer
Farver
Ugedage
En gul hund ved navn Bob
Venskaber
Følelser
Cirkus
Sanser
Det er næsten kun fantasien (og fortællingen), der sætter grænser for, hvor mange emner I kan trække ud af den dialogiske læsning... og hvor længe, I vil arbejde med det enkelte emne I vælge.
Fra bog og tema til læreplanstema
Og til sidst må vi ikke glemme, at vi lovede at komme tilbage til læreplanstemaerne, og hvordan de kan indgå i den dialogiske læsning og det tematiske sprogarbejde ... når nu de ikke er emner i sig selv.
Læreplanstemaerne kan I bruge som tjekliste til at sikre, at I komme omkring alle væsentlige udviklingsområder for barnets læring - både i den dialogiske læsning og det tematiske sprogarbejde.
Her til højre på siden kan du hente et skema, I kan bruge til at dokumentere læreplanstemaerne - og et eksempel på et udfyldt skema.
* Dialogisk læsning 2.0 er vores betegnelse for en gentænkning af dialogisk læsning baseret på nyeste viden om den voksnes rolle i barnets sprogtilegnelse. Begrebet er primært inspireret af vores certificering i Sprog i samspil fra The Hanen Centre.