2.0: Rammer for læsningen

Dialogisk læsning 2.0*: Skab gode rammer for læsning

Sæt rammerne og få alle med i læsningen (artikel)

Med nogle få, klare rammer kan vi gøre læsning  til en sjov leg, forvandle bogen til et stykke legetøj og sikre, at både de sprogligt udfordrede børn og forældrene også får mod på læselegen.  

Læsning er en spøjs størrelse ... det er noget, vi alle har et forhold til og mange har en holdning til. Der er mennesker, der ikke kan få nok af bøger ... og mennesker, der helst er fri. Og så er læsning tit forbundet med et krav om at skulle sidde stille, lytte og lære.  

Læsning er også en leg
Vi kommer ikke uden om, at højtlæsning er en vigtig del af sprogarbejdet og børns sprogtilegnelse. Men hvis rammerne er for snævre eller uklare, så risikerer vi, at nogle børn aldrig oplever læsning som en sjov aktivitet.    

rammer-2

Så hvordan skaber vi gode rammer, der styrker børnenes glæde ved bøger og ved at læse. Det gør vi bl.a. gennem leg, ansvar og tilgængelighed. Og herunder får du tre tips og nogle ideer til, hvordan I kan bringe disse elementer i spil.  

Leg, ansvar og tilgængelighed
skaber gode rammer for læsningen. 
 

3 tips til gode rammer

Klik på tip for at læse mere

Børn elsker ansvar ... det ved vi jo alle godt inderst inde. Selv de mest modvillige og uopmærksomme børn vokser med opgaver, der rammer deres niveau. Når vi giver børnene ansvar og opgaver i forbindelse med læsning, så øger vi deres engagement og udbytte af læsningen. 

  • Lad børnene skiftes til at vælge bog
    Hvis børn får lov til at vælge en bog, de er glade for, øger det lysten til at læse. Barnet kan evt. få lov til at fortælle, hvad der er godt ved netop den bog. 
     
  • Giv en opgave under læsningen
    Giv hvert barn en opgave, mens I læser. Måske er det at sige et bestemt ord, at bladre eller at vise et stykke legetøj, der passer til historien (fx en trold, der springer frem, når I læser Bukke Bruse). Vælg altid en opgave, der passer til barnets evner.  
     
  • Lav et "Boghospital"
    Når en bog er blevet læst mange gange, bliver den lidt slidt i betrækket. Så kan I sende den til bogdoktor på boghospitalet. Her hjælper børnene med at reparere bøger, der er gået i stykker, og trøster bøger, især de triste. I kan endda sige pænt farvel til de helt udslidte bøger. Lav også en førstehjælpskasse med tape, lim og lign. Legen lærer samtidig børnene at passe godt på bøger. (Denne fine idé fik vi fra en pædagog på et oplæg, vi holdt i Stevns Kommune).
     
  • Skab en leg ud fra bogen
    Gør historien til en leg, mens I læser, hvor børnene er med til at bestemme, hvordan I bedst viser det, der sker i bogen. Vælg en bog, I kender, læs én side ad gangen og snak om, hvordan I sammen kunne vise handlingen, fx med bevægelser, lyde eller fagter. Læs så bogen igen, mens I leger det, I har bestemt.

Der er ofte mindst ét barn, der bare ikke gider det der med at læse. Husk at denne modstand ofte bunder i, at barnet synes, det er svært, at det ikke giver mening, eller at barnet ikke er vant til at få læst op hjemme. Men nogle få justeringer i rammerne kan få selv modvillige læsere med i læsningen: 

  • Acceptér at læsning ikke kun er en rolig aktivitet
    Hvis et barn har svært ved at sidde stille, så give en fysisk/konkret opgave, der passer til historien (se fx tip #1), og hvor barnets uro kan blive en meningsfuld del af læsningen. 
     
  • Skab øjenkontakt
    Sørg for at du som voksen sidder, så du har øjenkontakt med de børn, der har svært ved at deltage eller holde opmærksomheden. Her kan det være en fordel at læse med en lille gruppe børn.
     
  • Giv barnet en grund til at være med
    Vis barnet, at det bringer værdi til læsningen ved at bruge dets navn og stille barnet spørgsmål til det, I læser, som passer til barnets sproglige niveau. Sæt opmuntrende kommentarer på barnets respons. Fx "Anton, hvad tror du, trolden gør nu? ... Du tror, den ruller med hovedet!" 
     
  • Bøger overalt hele tiden
    Sørg for, at der altid er bøger frit tilgængeligt overalt, så børnene kan få fat på en bog at bladre i, lige når lysten og nysgerrigheden melder sig. Bøger kan sagtens indgå i andre lege - og ikke kun som læsestof. Bøger, der er klar til at blive kasseret, kan altid blive omdannet til kunstværker.  

Forældrene har en stor rolle at spille for børns læselyst. Derfor skal de tænkes ind i ligningen, når rammerne for læsning skal styrkes. Her er både leg, ansvar og tilgængelighed igen i spil.  

  • Læse-legecafé
    Lav et læsehjørne med gode sæder og kaffe på kanden, hvor forældrene kan tage en hyggelæsestund med barnet, inden de går hjem. Supplér gerne med lidt legetøj, der passer til bøgerne.   
     
  • Bøger med hjem
    Gør det let for forældre at låne bøger med hjem og støt alle forældre i at opleve, at de kan læse/nyde bøger med deres børn... og at de har et vigtigt ansvar i den rolle. I kan fx etablere et mini-bibliotek som Bogbytteriet.   

    Læs mere om bogbytteriet
  • Invitér forældrene med
    Lav et arrangement med dialogisk læsning, hvor forældre bliver inviteret med. Brug fx nogle af ideerne i dette og tidligere nyhedsbreve og vis forældrene, at der er mange måder at "læse" på. I kan også optage film af jeres egen dialogiske læsning og vise det på forældremøde.  

HUSK!
Drop dine forventninger til og forestillinger om, hvordan læsning skal "se ud". Og skab i stedet nogle rammer, der giver mening for de børn, du skal læse med.

Husk også, at du her på hjemmesiden kan finde og downloade en masse tips og ideer til, hvordan du gør læsning til en sjov sprogleg - bl.a. hvordan du finder tid til at læse og meget mere. 

Find alle materialer til download her

* Dialogisk læsning 2.0 er vores betegnelse for en gentænkning af dialogisk læsning baseret på nyeste viden om den voksnes rolle i barnets sprogtilegnelse. Begrebet er primært inspireret af vores certificering i Sprog i samspil fra The Hanen Centre. 

Materialer til at sætte gode rammer 

Vis som Gitter Liste

10 varer

pr. side
Faldende orden
Vis som Gitter Liste

10 varer

pr. side
Faldende orden