TRAS
TRAS
TRAS står for Tidlig Registrering Af Sprogudvikling.
TRAS er et pædagogisk redskab, som giver pædagoger mulighed for over en periode at følge barnets sproglige udvikling mellem 2 til 5 år.
Pædagogerne skal iagttage, registrere, se hvad barnet gør og være bevidst om egne og andres kontakt med og påvirkning af barnet.
Barnet SKAL ikke testet, men blot observeres i daglige aktivitet og relationer med andre børn og voksne. Herefter bør der på stuen drøftes, hvordan de voksne have fokus på de enkelte områder i de daglige aktivteter og rutiner i forhold til barnet.
Formålet med TRAS er:
- at danne udgangspunkt for en samtale med forældrene omkring barnets sproglige udvikling – og stærke og svage sider her
- at rette fokus på det sproglige miljø hjemme og i dagtilbuddet og sikre, at der tilrettelægges sproglige aktiviteter inden for udvalgte områder
- at danne baggrund for at tilrettelægge en særlig indsats for børn med en forsinket eller atypisk sprogudvikling.
I TRAS er der fokus på 8 udviklingsområder hos barnet, som alle har betydning for barnets sproglige udvikling
- Blåt område: Samspil, kommunikation og opmærksomhed
- Rødt område: Sprogforståelse og sproglig bevidsthed
- Grønt område: Udtale, ordudvikling og sætningsproduktion
TRAS består af observationsskemaer, en vejledning og en håndbog.

Materialer til download
Læs mere om kommunikation (PDF)
Læs mere om opmærksomhed (PDF)
Læs mere om sprogforståelse (PDF)
Læs mere om sproglig bevidsthed (rim og remser) (PDF)
Læs mere om sproglig bevidsthed (skriftsprog) (PDF)
Læs mere om udtale (fonologi) (PDF)
Læs mere om ordudvikling (ordforråd) (PDF)