Dialogisk læsning
Hvis du har læst om sprogtilegnelse på denne hjemmeside, så er der en stor sandsynlighed for, at du adskillige gange er faldet over en anbefaling om at læse dialogisk med børn.
Det er der en klar grund til, for det at læse med voksne styrker de fleste områder i barnets sprogudvikling. Samtidig er læsesituationen med til at styrke børns trivsel og ro, fordi de oplever en tryg situation, hvor du som voksen er nærværende.
VIGTIGT! Man kan ikke starte for tidligt med at læse med børn. Selv helt små børn kan have gavn af en læsestund. Men jo yngre børn er, desto mere skal leg og hygge indgå i læsningen. Du behøver ikke læse en bog fra ende til anden - og du behøver endda ikke at læse teksten. I kan sagtens bare bladre sammen i bogen og tale om billederne. Længere nede på siden kan du finde flere tips til at gøre læsningen til en god oplevelse for både barn og voksen.
Få 8 tips til at finde læsetid og læselyst
Det er ikke så vigtigt, hvor lang tid du læser. Til gengæld er det rigtig vigtigt, hvordan du læser. Derfor skelner vi mellem traditionel højtlæsning (hvor den voksne læser højt, og barnet lytter tavst/passivt) og dialogisk læsning.
Dialogisk læsning vs. almindelig højtlæsning
Dialogisk læsning – også kaldet samtalelæsning – er en måde at læse på, hvor barnet inddrages aktivt i læsningen. Det sker helt konkret ved, at der er tid og rum til, at I taler om det, I læser. Du kan fx stille spørgsmål til handlingen på de enkelte sider eller lade barnet fortælle med på historien.
Ved de lidt yngre børn (2-3 års alderen) kan leg og læsning med fordel støtte hinanden. Det kan være ved at drage legetøj eller andre konkrete ting ind i læsningen. Og ved de helt små læsere, der ikke selv taler endnu, er det dig som voksen, der sætter ord på jeres samtale. Du kan fx tolke de signaler, du får fra barnet (blikretning, mimik, pegning) og reagere på dem med sprog, der viser, du forstår dem.
Eksempel: Hvis barnet griner/smiler, når I bladrer i bogen, kan du siger: "Du synes, det er så sjovt at bladre. Se, nu bladrer vi til siden med hunden!"
Der er ikke som sådan nogle bestemte bøger, der er finere til dialogisk læsning end andre, så du kan sagtens tage afsæt i bøger, der handler om det, dit barn er optaget af. Der er dog elementer, der gør nogle bøger mere velegnede til barnets forskellig alderstrin:
- pegebøger til de yngste
- billedbøger til de lidt ældre
- bøger med en mere kompleks handling, når børnene er klar til at følge med.
Kom godt i gang med dialogisk læsning
Her er et par tips til at komme godt i gang med at læse dialogisk:
- Vælg bøger, der passer til barnets alder
- Vælg bøger, der taler til barnets nysgerrighed og interesser
- Peg på både billeder og tekst i bogen, mens I læser
- Læs langsomt og tilpas din stemme
- Hold pauser, hvor barnet får tid til at reagere på det, I læser.
- Stop op og stil åbne spørgsmål til historien (hvad, hvem, hvor, hvordan, hvornår, hvilke, osv.)
- Undgå spørgsmål, der "tester" barnet - stil i stedet nysgerrige spørgsmål sammen med barnet
- Giv barnet god tid ... og følg barnets interesse. Snak om det, der optager barnet.
- Find legetøj og andre konkrete ting, der passer til historien
Du kan finde inspiration og materialer til dialogisk læsning i butikken.
Hent de fine plakater på siden her
- 8 tips til højtlæsning (fra +3 år)
- Tips til forældreinddragelse
- 25 ideer der gør læsning lidt sjovere (især for de lidt ældre børn)
- 8 tips til at finde tid til læsning
- Milepæle for læseudvikling
-
-
Sampak: Folde-bog og fortællekort - De tre Bukke Bruse
Ekskl. moms: 240,00 DKK Inkl. moms: 300,00 DKK -
-
-
-
-
Sprogkuffert: Den sultne larve Aldrigmæt
Ekskl. moms: 1.756,00 DKK Inkl. moms: 2.195,00 DKKIkke på lager
-
-
-
-
Sprogkuffert: Muldvarpen, der ville vide hvem, der havde lavet lort på dens hoved
Ekskl. moms: 796,00 DKK Inkl. moms: 995,00 DKK -