Højtlæsning og mental robusthed
- Forsiden
- Om os
- Artikler
- Vidensartikler
- Højtlæsning og mental robusthed
Artikel: Højtlæsning og mental robusthed
Anne Lindhard
Vidste du, at børn bliver mentalt robuste af højtlæsning?
Vi er helt klar over at HØJTLÆSNING er GODT for børns sprog! Men vi blev simpelthen så glade her i weekenden, da vi – i en artikel i Politiken lørdag d. 10. januar – kunne læse, at nyeste forskning nu peger på, at højtlæsning ikke alene er godt for børns sprogudvikling, men også helt fundamentalt styrker deres mentale robusthed.
Adskillige uafhængige forskere inden for børns udvikling bakker op om denne nye viden. Udover at stimulere ordforrådet og sprogforståelsen, så hjælper højtlæsning også børn til at forstå verden, koncentrere sig og reflektere samt til at udvikle deres empati.
Det, der er så unikt ved højtlæsning, er relationen til den voksne oplæser. Det styrker simpelthen tilknytningen mellem barn og voksen, når den voksne giver tid og nærvær gennem højtlæsning. Her skaber den voksne et trygt rum, hvor barnet kan træne sin hjerne og udvikle tillid til den voksne og til sig selv. Og det kan simpelthen ikke starte for tidligt.
Som voksen er det umuligt ikke at være til stede, når man læser højt – og netop den situation er så værdifuld. Det er samtidig umuligt at skælde ud og irettesætte, mens man læser. Så ikke alene får barnet øjnene op for sproget og for verden, de oplever også sig selv og den voksne i en sund situation. Det bliver man mentalt robust af.
Her er tre hurtige tips til højtlæsning fra os:
- Sørg for at der er ro omkring jer
- Tilpas stemmeføring til de forskellige personer og situationer
- Snak om ord, vendinger og situationer i bogen
Du kan finde mere viden og bøger til højtlæsning her på hjemmesiden, og du kan også downloade vores mini-plakat 8 TIPS TIL HØJTLÆSNING her til højre.
Materialer til download
- Nyhedsbreve
- Vidensartikler
- Sprog, samlinger og den røde tråd
- Fra sprog til læsning
- Børn og skærme
- Spil og sprog
- Derfor skal vi læse eventyr for børn
- Syng for sprogets skyld
- Overgange - den første er den største
- Forælder-faktoren
- Kommunikation, Corona og udeliv
- Hvad skal vi med håndskriften?
- Børneyoga, leg og sprog
- Kvalitet i samtalen styrker sproget
- Lær sprog og elsk det
- Højtlæsning og mental robusthed
- Rutiner er gode sprogstunder
- Skadelig læring i vuggestuen
- Sprogvurdering ... og hvad så?
- Leg eller læring - behøver vi at vælge?