Den vigtige samtale med forældre - om deres barns sprog og sproglige forudsætninger - kan også være en svær samtale.
Vi oplever tit, at fagprofessionelle finder det grænseoverskridende at skulle spørge ind til forældres læsekompetencer, fx ordblindhed eller lignende sprogvanskeligheder. Det er dog en vigtig viden at indhente, for vi ved, at forældrenes sproglige forudsætninger og læringsmiljøet i hjemmet kan have indflydelse på barnets sprogtilegnelse og generelle læring.
Vi er nødt til at gøre det lige så naturligt at spørge til sproglige forudsætninger som at spørge til fx allergier.
Samtidig er det de færreste forældre, der studser over at blive spurgt om dette - eller ikke ønsker at svare - og slet ikke, hvis vi forklarer, hvorfor denne viden er så vigtig.
Det kan du sige ...
"Det er vigtigt for os her i dagtilbuddet at vide, om der er kendte sproglige vanskeligheder i jeres familie, fx ordblindhed eller andre sproglige vanskeligheder?
Vi ved nemlig, at det kan påvirke jeres barns sprog, læring og trivsel - og vi kan gøre meget her i dagtilbuddet for at støtte jeres barn allerede nu og på den måde forebygge evt. senere vanskeligheder."
Når svaret er "ja"
Hvis det viser sig at én af forældrene eller begge har udfordringer, som fx ordblindhed eller lignende, så er næste skridt at skabe et samarbejde med dem om at støtte barnets sprog bedst muligt.
Det kan I gøre i dagtilbuddet
Vær systematisk ift at sikre at barnet indgår i læringssituationer som fx dialogisk læsning og andre særlige indsatser.
Lån forældrene de samme materialer med hjem, som barnet møder hos jer, fx bøger, sange og spil.
Vis vejen - lav gerne små videoer, der viser, hvad og hvordan I læser med barnet.
Forklar forældrene, at de ikke behøver at læse teksten i en bog, men. kan tale med deres barn om billederne, undre sig sammen med barnet eller lade barnet legelæse/genfortælle historien.
Sørg generelt for høj kvalitet i sprogmiljøet i dagtilbuddet, så barnet har adgang til bøger, alfabetbøger/-legetøj, synligt skriftsprog og tegneredskaber mm.
Læs mere om, hvordan I selv kan skabe høj kvalitet i læringsmiljøet.
Det kan forældrene gøre hjemme
Kigge i og snakke om de bøger, I læser i dagtilbuddet
Gå på biblioteket og finde bøger, barnet er interesseret i
Rime og lave vrøvleremser med deres barn (opfundne ord tæller også - det er lyden, der er vigtig)