Tematisk sprogarbejde er en måde, hvor I kan arbejde struktureret med børns sprog med afsæt i et specifikt emne eller tema, fx skoven, bondegård, årstider, o. lign. over en længere, men stadig afgrænset periode.
Tematisk sprogarbejde må ikke forveksles med læreplanstemaerne
… men kan med fordel understøtte og realisere dem!
Det valgte tema udstikker rammerne for sprogarbejdet og lægger samtidig op til at inddrage oplevelser, der byder på sanseindtryk, udflugter, lege og kreative projekter … så alle læreplanstemaer kommer i spil.
I det tematiske sprogarbejde får børnene mulighed for at:
møde mange forskellige ord/vendinger forbundet med temaet, dvs. i en meningsfuld sammenhæng.
høre det samme sproglige indhold gentaget i mange forskellige situationer.
opleve selv at de lærer nye ord og begreber.
Der er samtidig god mulighed for mere bevidst at inddrage kendskabet til den skriftlige side af bogstaver og ord i aktiviteterne.
På den måde opstår eksplicit læring, hvor børnenes tilegnelse af sprog sker ud fra en bevidst og målrettet indsats – i modsætning til den mere implicitte læring, der foregår i hverdagssituationer, når barnet mere uformelt og ubevidst opfanger det sprog, der er omkring det.
Det kan være en fordel at dokumentere det strukturerede tematiske sprogarbejde i forhold til læreplanstemaerne, så arbejdet med børnenes alsidige udvikling gennem sproget bliver synlig.
Det er også en rigtig god strategi at inddrage forældrene, så børnene også møder det samme sproglige indhold derhjemme.
Sprogkufferter og tematisk sprogarbejde
I kan lave tematisk sprogarbejde med et hvilket som helst tema, som I har lyst til at arbejde med.
Men hvis I vil i gang uden at bruge lang tid på planlægning og forberedelse, så kan I også bruge en af de sprogkufferter, vi har udviklet særligt til tematisk sprogarbejde.