Syng for sprogets skyld

Artikel: Derfor skal vi synge med børn

Af Anne Lindhard

"Hvor ord svigter, taler musikken", skal H.C Andersen have sagt. Så når vi sætter ord til musik, så må det jo i sagens natur give en eksplosiv sprogbombe.

Ord med musik til er sang ... og sang er af stor betydning for barnets sprog. Sang er nemlig ikke bare en sjov aktivitet. Det er i følge videnskaben en evolutionært betinget strategi, som både sikrer overlevelse og skaber relationer.


Sang er en gave til sproget... lige fra spædbarnets forudsætninger for at lære at tale til det større barns sproglige bevidsthed. Og så er sang samtidig stærkt relationsskabende.


Vi er skabt til at elske sang

Den gavnlige effekt af sang starter allerede i mors mave. I Finland har forskere påvist, at fostre reagerer positivt på deres mors sang, og at spædbarnet flere måneder efter fødslen husker og genkender de sange, dets mor (og far) har sunget i de sidste måneder af graviditeten.


Forskning fra Harvard University indikerer samtidig, at vi som mennesker er disponeret for at reagere på sang (før tale), fordi sang - rent evolutionært - opstod som en måde, hvor forældre kunne signalere til deres barn, at de var opmærksomme på dets behov.


Andre amerikanske studier tyder på, at spædbarns-rettet sang er mindst lige så effektivt som læsning og legetøj til at fastholde babys opmærksomhed, og at spædbørn foretrækker sange sunget af deres mor frem for optaget musik. Moderens stemme, samt hendes evne til at justere tone og rytme undervejes, er med til at skabe tryghed og tilknytning hos barnet.


Disse relationelle mekanismer er i høj grad relateret til børns evne til lære at tale, og derfor er det at synge en helt oplagt aktivitet i sprogarbejdet.  


Sang frem for tale

Naturligvis kan de vordende forældre også blot snakke til fostret, og vi skal blive ved med at tale til barnet, fra det bliver født, men sang kan noget, som almindelig tale ikke kan - og som i høj grad understøtter sprogtilegnelse.


Når vi synger, understreger vi sprogets melodi og rytme i langt højere grad, end når vi taler. Sang styrker samtidig barnets hukommelse for sekvenser. Endelig artikulerer vi ofte ord langt tydeligere i sang. 


I almindelig spontan tale, reducerer vi ofte lyde og bider endelser af.
 Det kan gøre det svært for børn at skelne ord og lyde fra hinanden, når de lytter til voksne eller ældre børn.


Når vi synger, udtaler vi derimod ord og stavelser mere tydeligt, fordi vi skal følge melodiens rytme. Det betyder, at børn gennem sang får bedre fat i småord, endelser og tryksvage stavelser. Børn magter endvidere længere sætninger og lydsekvenser i sang end i tale.


Sang for krop og sind 

Det at synge giver også mulighed for at bruge kroppen gennem fagter, bevægelse og dans, ligesom det er muligt at inddrage forskellige instrumenter. 


I sanglege får børnene koblet bevægelser og rytme med sprog, og de får trænet deres grov- og finmotorik, balance og koordination.


Sanglege kan også styrke børns evne til samarbejdeog koncentration, især, når vi inddrager legetøj, der illustrerer ord og handlinger i sangen.


Hver fugl synger med sit næb

Mange voksne - både forældre og fagfolk - er blufærdige i forhold til deres sangstemme. Det er derfor så vigtigt at huske, at børn ikke har brug for sang, der kan vinde en X-factor finale. Det betyder langt mere, at vi som voksne viser glæde ved at synge, uanset talent og stemmeleje.


Så - hellere falsk sang end ingen sang. Syng af hjertens lyst. Det gavner både sprog og relationer.

.

Materialer i shoppen

sang-synge

HUSK COPYDAN

COPYDAN

Bemærk at Sprog&Leg (og samarbejdspartnere) har ophavsret på mange af materialerne, så derfor gælder der de samme regler for kopiering og anvendelse som ved trykte materialer.

sangdag
Vis som Gitter Liste

Varer 1-12 af 22

Side
pr. side
Faldende orden
Vis som Gitter Liste

Varer 1-12 af 22

Side
pr. side
Faldende orden