Herunder kan du læse anmeldelser og beskrivelser af, hvordan andre fagfolk oplever at bruge vores sprogkufferter i praksis.
Børnehuset Atlantis, Farum
Vi valgte at købe Sprog&Legs Kaj-kufferter, og personalet har været utroligt glade for dem. Der er tænkt tanker på forhånd om, hvordan vi kan arbejde med det i hverdagen, og om forældreinddragelse.
Dagtilbudsleder Vibeke Simonsen, Farum
Vore erfaringer med sprogkufferter fra Sprog&Leg i Børnehuset Atlantis
Vi skulle i vuggestuen arbejde med sprog i efteråret 2021, og vi blev af vores sprogkonsulent anbefalet at se på Sprog&Legs hjemmeside med deres sprogkufferter.
Vi valgte at købe deres Kaj-kufferter. Vi købte flere forskellige, så stuerne kunne arbejde med dem på skift. Vi valgte at arbejde med hver kuffert i 8 uger, så der var tid til at gennemarbejde bogen. Der er i kufferten til hver bog 8 fokusord. Vi havde to uger ad gangen, med fokus på to af fokusordene. Ugens fokusord blev hængt synlig op for børnene, og forældrene havde ligeledes fået kopiark med hjem med de fokusord, der relaterede sig til bogen. Der var forslag til, hvordan forældrene hjemme kunne arbejde med fokusordene.
Vi var meget glad for den arbejdsbog, der følger med. Den gav en masse ideer til, hvordan vi kunne arbejde med kufferten inden for de forskellige læreplanstemaer. Ligeledes har vi brugt de sange, der er i arbejdsbogen. Kufferterne har artefakter, som relaterer til bogen. De artefakter har børnene været meget glade for, og de har været med til at fastholde børnenes koncentration, også de yngste vuggestuebørn har været deltagende.
Vi har udviklet lidt på konceptet og hængt laminerede sider fra bogen op på stuen med tilladelse fra Gyldendal, så børnene selv kunne ”læse” bogen. Vi så ofte børn henne og læse, også med deres forældre. Ligeledes opfordrede vi forældrene til enten at købe bogen eller låne den på biblioteket. Vi havde også et par ekstra bøger stående, som børnene kan låne og læse i, i institutionen. Det er noget andet at sidde med en bog og bladre.
Sprogkufferterne var voksenstyret og ikke legetøj for børnene, da vi ellers er bekymrede for, at tingene blev væk eller gik i stykker. Arbejdet med at kopiere fokusord og laminere til ophængning, lavede vi kun én gang, derefter blev de lagt ned i kufferten til næste hold.
Personalet har været utroligt glade for kufferterne. Det at der var tænkt tanker på forhånd om, hvordan vi kunne arbejde med det i hverdagen, da sprog jo bliver lært, når det bliver brugt i forskellige sammenhænge, samt at forældrene kunne tage del i det derhjemme. Ligeledes at personalet ikke skulle bruge tid på selv at finde de forskellige artefakter, når det hele var samlet og til at gå i gang med. Vi anbefaler, at man bruger lidt tid til at sætte sig ind i materialet og gør sig tanker om, hvordan man vil bruge det konkret, så man kender indholdet, når man sætter sig med børnene og går i gang med et sprogforløb.
Vi har flere tilbagemeldinger fra forældre om, at de begynder at høre børnene bruge fokusordene, og at børnene gerne vil genfortælle bøgerne. Forældrene kunne høre, at vi arbejdede struktureret med sprog. Vi oplevede også i vuggestuen, at børnene begyndte at bruge sproget mere og i særdeleshed fokusordene.
Vi skal i foråret 2022 arbejde med eventyr som emne, og vi har ikke været i tvivl om, at vi ville bestille kufferter igen, denne gang både i børnehave og vuggestue. At alt er samlet og klar til brug betyder utrolig meget for personalet, samt ideer til hvordan man kan arbejde med ordene på forskellige måder. Personalet kan koncentrere sig om det, de skal, børnene, og ikke hvordan får vi fat i alle de ting vi skal bruge, samt tiden til forberedelse derved har været minimal. Det kan godt være, at man synes kufferterne er dyre, men al det arbejde og tanker der ligger bag, så er det en billig investering, da det kan bruges mange år frem.
Vi er så heldige med, at vi i vores specialklasser på Vestervangskolen er beriget med en del sprogkufferter.
Sprogkufferterne er med til at lette en del af underviserenes planlægningsarbejde, da man i kufferterne kan finde mål og anvisninger på, hvordan de kan bruges.
Når vi arbejder ud fra kufferterne, oplever vi, at elevernes opmærksomhed på sproget stimuleres på en inspirerende og naturlig måde. Elevernes nysgerrighed bliver vækket på en legebaseret måde. Eleverne har selv en oplevelse af, at de leger, mens de tilegner sig nye færdigheder. Vi oplever, at eleverne selv bruger det, som kufferterne lægger op til, når de har legetime.
På den måde får vi rigtig meget sprog ind i dagligdagen.
"Jeg vil bare sige, at det føles som juleaften at åbne jeres kufferter! Og alle mine kollegaer står på nakken af mig for at se med."
- Pernille Stage, Specialist, Biblioteksaktiviteter, Hovedbiblioteket, Københavns Kommune
Børneinstitutionen Munkebjerg
"I Børneinstitution Munkebjerg (består af syv børnehuse) har vi indkøbt forskellige sprogkufferter, som benyttes i forhold til at understøtte børnenes sprogudvikling.
Med kufferterne er det nemt at komme igang med sprogarbejde i den pædagogiske praksis. Indholdet giver mulighed for at tage fat i et emne på flere forskellige måder - der er noget at kigge på, mærke på, lege med, fortælle om, lytte til.... Materialet inspirerer til nye ideer hos børn og voksne.
Vi benytter kufferterne på mange forskellige måder i den sprogpædagogiske praksis. Vi benytter dem bl.a. meget bevidst som redskab i forhold til at skabe sammenhænge i børns liv. De benyttes som fælles redskab i overgang fra vuggestue til børnehave og i overgang fra børnehave til skole.
Vi har et samarbejde med to lokale skoler, som ligeledes har indkøbt sprogkufferter og har udvikletpå indholdet og sværhedsgraden, så børn i overgangen møder kendte fortællinger/temaer på nye måder. Dette med henblik på at understøtte den sproglige dimension samt børnenes tryghed i overgangen. Vi oplever motiverede og nysgerrige børn, som deltager i vores planlagte praksis, men som også ved eget initiativ “ bygger videre” på temaerne i deres lege mv."
- Tina Skov Madsen, Institutionsleder, Børneinstitution Munkebjerg
Jammerbugt Bibliotekerne
"Så er de fine sprogkufferter ankommet til vores biblioteker, og vi går straks i gang med at få dem gjort klar til at komme ud til de små brugere – vil bare lige fortælle jer, at vi er meget positivt overraskede over kufferterne, de er virkelig lækre, og der er meget leg og læring i dem!”