Sprogkuffert: Rim og lydlig opmærksomhed - opfølgning på sprogvurdering 3-6 år
Sprogkuffert udarbejdet til den opfølgende, målrettede indsats efter sprogvurdering, inkl. forældreinddragelse.
BESTIL HELE SERIEN PÅ 5 KUFFERTER OG SPAR 15% (samlet pris 9996,00 kr. ex moms)
Alder: 3-6 år
Indhold:
- 3 bøger med rim og remser
- 3 musikinstrumenter
- 2 spil
- 16 genstand til at danne sammensatte ord
- Æggeur
- 4 sange/remser til kopi
- Pose til hjemlånsmaterialer
- Vejledning til bøger og materialer
- Forældrevejledning om hhv. Rim og Opdeling af ord
- Vejledning til fagfolk om lydlig opmærksomhed og om indsats til flersprogede børn
Læs mere om, hvordan du anvender kufferten i forældresamarbejdet længere nede på denne side.
BEMÆRK: Kufferten er del af vores serie på fem kufferter specifikt rettet mod de sproglige områder, der testes i sprogvurderingen.
BESTIL HELE SERIEN PÅ 5 KUFFERTER OG SPAR 10% (9996,00 kr.)
SKU | SKSL110051 |
---|
Sprogkuffert til opfølgning på sprogvurdering - med fokus på lydlig opmærksomhed: opdeling af ord og rim. Indeholder faglige vejledninger og vejledning til forældre.
Sådan bruger du kufferten:
Efter sprogvurdering af et barn, der viser sig at have behov for fokuseret eller særlig indsats inden for områderne Opdeling af ord eller Rim, tager du den denne kuffert frem og udvælger en passende, målrettet aktivitet, som du laver med barnet i institutionen (eller evt. med en mindre gruppe børn). Herefter kan forældrene låne samme materiale + vejledning med hjem for at fortsætte indsatsen og på den måde skabe sammenhæng i barnets leg ude/hjemme. Materialerne er samtidig tænkt som inspiration til specifikke opfølgende aktiviteter, så du kan selv supplere med andre materialer efterhånden.
Se indholdsfortegnelse fra hæftet (PDF)
Anmeldelse:
"Jeg har haft lånt nogle materialer ud til forældre med stor succes. Jeg lånte bl.a. bogen "Mit stamtræ" ud til en pige, som er i familiepleje. Pigen scorede lavt i sprogtesten i de lydlige kompetencer, og havde samtidig en dårlig udtale. Hun gik det sidste halve år hos talekonsulent. For at få en god dialog igang med pigen, lånte de bogen med hjem, og bogen fik stor ros. Der var næsten ikke det, de ikke havde talt om. Der var blevet talt både ud fra teksten, men også ud fra billederne, så det var positivt. De var meget glade for at have lånt den med hjem.
Jeg har lige introduceret en kollega, som laver sprogtest på de 3-årige (jeg laver sprogtest på alle de 5 årige), for kufferten. Hun er meget begejstret og vil bruge lidt tid på at sætte sig ind i kufferten.
Jeg skal lige nævne, at første gang jeg brugte materialerne, tænkte jeg, at rimene var alt for svære for vores tosprogede børn, men jo flere gange de hører dem, hører rytmen i rimene, jo nemmere bliver det for dem. Til gengæld oplevede jeg, at de tosprogede børn er super gode til dyrelydlotto.
Anette Bank Sørensen, Sprogvejleder, Børnehaven Tumlehøj, Vejen