Sprogkuffert: Sprogforståelse - opfølgning på sprogvurdering 3-6 år
Sprogkuffert udarbejdet til den opfølgende, målrettede indsats efter sprogvurdering, inkl. forældreinddragelse.
BESTIL HELE SERIEN PÅ 5 KUFFERTER OG SPAR 15% (9996,00 kr. eks. moms)
Alder: 3-6 år
Indhold:
- 4 bøger
- 3 spil
- 1 bold
- 1 mini-lommeterning og 6 ærteposer
- 10 ting der passer sammen to og to
- Sange/remser til kopi
- Pose til hjemlånsmaterialer
- Vejledning til bøger og materialer
- Forældrevejledning om hhv. sprogforståelse
- Vejledning til fagfolk om sprogforståelse og om indsats til flersprogede børn
Læs mere om, hvordan du anvender kufferten i forældresamarbejdet længere nede på denne side.
Se indholdsfortegnelse fra hæftet (PDF)
BEMÆRK: Kufferten er del af vores serie på fem kufferter specifikt rettet mod de sproglige områder, der testes i sprogvurderingen.
BESTIL HELE SERIEN PÅ 5 KUFFERTER OG SPAR 10% (9996,00 kr.)
SKU | SKSL110053 |
---|
Sprogkuffert til opfølgning på sprogvurdering - med fokus på sprogforståelse. Indeholder faglige vejledninger og vejledning til forældre.
Sådan bruger du kufferten:
Efter sprogvurdering af et barn, der viser sig at have behov for fokuseret eller særlig indsats inden for området Sprogforståelse, tager du den denne kuffert frem og udvælger en passende, målrettet aktivitet, som du laver med barnet i institutionen (eller evt. med en mindre gruppe børn). Herefter kan forældrene låne samme materiale + vejledning med hjem for at fortsætte indsatsen og på den måde skabe sammenhæng i barnets leg ude/hjemme. Materialerne er samtidig tænkt som inspiration til specifikke opfølgende aktiviteter, så du kan selv supplere med andre materialer efterhånden.
Se indholdsfortegnelse fra hæftet (PDF)
Anmeldelse:
"Jeg har afprøvet kufferten til Sprogforståelse sammen med mine sprogbørn, og både jeg og børnene er rigtig glade for den. Der er nogle fantastisk lækre ting i den.
Jeg er særligt glad for, at der følger mange forslag til lege, sange og aktiviteter med materialet. Jeg har især brugt legeforslagene, hvor børnene skal bruge kroppen. Noget af det, jeg ser, med mange børn med sprogvanskeligheder er, at sprogarbejdet kræver meget fysisk aktivitet og meget leg. Jo mere børnene er involveret gennem bevægelse og krav til deltagelse i aktiviteterne, desto mere får de ud af det.
Her har terningen, hvor man sætter forskellige billeder ind, været rigtig god at bruge. Både med de billeder, der følger med – og dem jeg selv har fundet.
Børnene beder selv om Perspektivparken – tingene heri er meget konkrete, og de husker bedre billederne, når de kan koble dem med konkrete genstande, som de kender fra deres hverdag. Nogle gange er det kun mig, der taler, når vi bruger spillet, men efterhånden kommer der flere ord og sætninger på. Og vi kan tage erfaringerne med ud på legepladsen bagefter.
De er også ret glade for posen med ting, der passer sammen, og begynder et hurtigt at lede efter de rigtige ting, når de først har fundet ud af sammenhængen. Vi har fået spillet huskespillet med bondegården en masse gange, og her starter vi altid med at snakke om bondegården ud fra billedet, der følger med.
Vi har også læst alle bøgerne, og børnene er hurtige til selv at begynde at lede efter striber på trøjer og strømper, når vi har læst bogen om mønstre. Og de kan rigtig godt lige bogen ”Hvad er er bag døren?”, fordi de er aktivt med i fortællingen.
Kufferten i sig selv er med til at skabe spænding omkring det, der skal ske. Børnene synes, at det er sjovt at finde ud af, hvilke ting de trækker op ad den, og hvad de skal bruges til. For mig som voksen er det rart, at der er masser af forslag til sange og lege, så vi er i gang med det samme uden ret meget forberedelse.
Alt i alt er jeg rigtig glad for at bruge kufferten."
- Lisa Hartvigsen, pædagog, Ryet Børnehus, Værløse