Dialogisk læsning

Dialogisk læsning

Udover samtale er læsning med børn er uden tvivl en af de vigtigste veje til at styrke børns sprog. 

At læse bøger giver børn mange forskellige indtryk, der hver især er væsentlige elementer i sprogtilegnelsen. Det gælder

  • Erfaringer med sprogets lyde og opbygning
  • Møde med nye ord og begreber
  • Erfaring med hvordan en fortælling hænger sammen
  • Opmærksomhed på skriftsprog
  • Nærvær og opmærksomhed fra en voksen

Læsesituationen styrker dermed både barnets sprog og læring, deres kognitive kompetencer som hukommelse og opmærksomhed og deres trivsel og ro.

Her er et par hurtige pointer, inden du læser videre:   

  • Det vigtigste er ikke hvor længe du læser, men hvordan du læser.
  • Selv helt små børn (under 1 år) kan have gavn af en læsestund.
  • Du kan læse med børn – uanset dit sprog, dine forudsætninger og din rolle


Dialogisk læsning eller højtlæsning

Når vi anbefaler at læse med børn, så er det vigtigt at skelne mellem traditionel højtlæsning og dialogisk læsning.

I traditionel højtlæsning er oplæseren aktiv fortæller, mens børnene er publikum, der passivt lytter til fortællingen. Bogen eller fortællingen læses uden planlagte afbrydelser, og den voksne er tro mod den skrevne tekst.

I dialogisk læsning inddrages børnene aktivt i læsningen. Oplæseren giver sig tid til at holde små pauser for at tale om det, der sker i fortællingen.

Det betyder, at både fortæller og publikum deltager aktivt i læsningen af historien og er med til at forklare, uddybe og diskutere den skrevne tekst. Historien kan også fortsætte ud over læsestunden og inspirere til lege og aktiviteter. 

Der er absolut intet i vejen for at lave traditionel højtlæsning, men hvis din intention er at engagere barnet og styrke den læring, der sker, så er dialogisk læsning den bedste metode. 

Læs vores artikel om højtlæsning og mental robusthed


Dialogisk læsning 2.0 – styrket metode

Dialogisk læsning har mange år på bagen som metode, men det betyder også, at vi har brug for at se den efter i sømmene og sikre, at den er stadig opdateret.   

Derfor har vi skrevet et række artikler, der bringer den nyeste viden om børns sprogtilegnelse i spil i den dialogiske læsning:                

  • Spørg så sproget sprudler (Dialogisk læsning 2.0 - del 1)
    Sådan stiller du spørgsmål, der fremmer samtalen.
  • Gør læsningen til en leg (Dialogisk læsning 2.0 - del 2)
    Sådan gør du legen til en del af læsestunden
  • Giv sproget flere ben at gå på (Dialogisk læsning 2.0 - del 3)
    Sådan gør du læsningen til tematisk sprogarbejde
  • Skab gode rammer for læsningen (Dialogisk læsning 2.0 - del 4)
    Sådan får du flere børn med i læsestunden
  • Gør læsning til literacy gennem leg (Dialogisk læsning 2.0 - del 5)
    Sådan sætter du fokus på skriftsproget i læsningen

 
Generelle tips til dialogisk læsning 

Det er altså ikke så vigtigt, hvor lang tid du læser. Til gengæld er det - som du kan læse om i ovennævnte artikler - rigtig vigtigt, hvordan du læser. 

Der er derfor ikke som sådan nogle bestemte bøger, der er finere til dialogisk læsning end andre, så du kan sagtens tage afsæt i bøger, der handler om det, barnet/børnene er optaget af.

Der er dog elementer, der gør nogle bøger mere velegnede til barnets forskellige alderstrin: 

  • pegebøger til de yngste
  • billedbøger til de lidt ældre 
  • bøger med en mere kompleks handling, når børnene er klar til at følge med. 

Du får her et par overordnede tips til, hvordan du skal gå til læsningen med børn i takt med, at de bliver ældre:  

Læs med 0-1,5 årige

Du kan sagtens læse med helt små børn ... men jo yngre børn er, desto mere skal leg og hygge indgå i læsningen. Du behøver ikke læse en bog fra ende til anden - og du behøver endda ikke at læse teksten. I kan sagtens bare bladre sammen i bogen, og du kan pege og tale om billederne. Lad også barnet selv lege med bogen, bide i bogen og have bogen med til middagslur. 

Eksempel: Hvis barnet griner/smiler, når I bladrer i bogen, kan du siger: "Du synes, det er så sjovt at bladre. Se, nu bladrer vi til siden med hunden!" 

Læs med 1,5-3 årige

Ved de lidt ældre børn (2-3 års alderen) kan leg og læsning stadig med fordel støtte hinanden. Det kan være ved at drage legetøj eller andre konkrete ting ind i læsningen. Og ved de helt små læsere, der ikke selv taler endnu, er det dig som voksen, der sætter ord på jeres samtale. Du kan fx tolke de signaler, du får fra barnet (blikretning, mimik, pegning) og reagere på dem med sprog, der viser, du forstår dem.

Lad børnenes nysgerrighed og interesse styre læsningen. 

Læs med 3-6-årige

Når børnene bliver lidt ældre, kommer samtalen og den aktive deltagelse mere i fokus. Giv børnene passende ansvar, mens I læser - fx ved at holde en af figurerne i bogen, sige bestemte lyde og sætninger eller sætte fagter/bevægelse på handlingen - og stil nysgerrige spørgsmål, så I begynder at "undre" jer over bogen sammen. 

HUSK ... dialogisk læsning er så magisk, fordi SAMTALEN er bærende element. Og det er i samtalen, at børn udvikler sprog. Det kan du læse mere om på vores side om kommunikation og turtagning.

Materialer til dialogisk læsning

Du skal logge ind for at se denne side

Privat

kr 49 /md
  • Til dig der er forælder, dagplejer eller privatpasningsordning.

Institution

kr 1449 /år
  • Til institutioner med mere end 10 børn samt skoler og biblioteker
  1. Medlemskab - Privat - 1 år
    Medlemskab - Privat - 1 år
    708,00 kr 566,40 kr
  1. Medlemskab - Institution for hele 2021
    Medlemskab - Institution for hele 2021
    1.245,00 kr 996,00 kr
Vis som Gitter Liste

3 varer

pr. side
Faldende orden
  1. Sampak: Foldebog og fortællekort - De tre Bukke Bruse
    240,00 kr 180,00 kr
    ekskl. moms
  2. Foldebog og fortællekort: Guldlok og de tre bjørne.
    210,00 kr 156,00 kr
    ekskl. moms
  3. Kaj og dukkelise som plysdukker
    248,00 kr 148,00 kr
    ekskl. moms
Vis som Gitter Liste

3 varer

pr. side
Faldende orden